En gåtfull spegelbild

Diakonibloggen

 ”Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare.” Redan efter första meningen i trosbekännelsen är det något som skaver. Jag tror det har med Gud att göra. Eller snarare känslan att det inte har så mycket med Gud att göra utan om något om beskrivningen av den Gud som vi som kyrka och kristna gemensamt tror på.

Dagen jag prästvigdes sa jag personligen ja till denna bekännelse men ändå är det något som skaver. Kanske handlar det om det som gör att människor så ofta inte säger sig vilja läsa med för ”vi kanske inte tror på allt som står där i”. Nu som så många gånger tidigare får vi berätta att detta är vår kyrkas bekännelse och inte varje enskild troendes. Den kyrkan tål att inte alla håller med om allt och att det finns utrymme för tolkning. Ändå har jag sagt mitt ja till denna bekännelse…

View original post 493 fler ord

Om vivenius

Jag är 75 år född i Norrköping och gift med Berit från Avesta sedan 1963 Vi har tre vuxna barn James 52, Helene 49 och Susanne 45 samt tio barnbarn från sju till tjugoett år bosatta i Österåker resp. Vallentuna kommun. Samt en hanhund Morgan som är sex år.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

